VIISI AINESOSAA TAMMIKUUN PIRISTYKSEKSI

AURINKOA TALOON

 

1. Appelsiinit

Hyviä uutisia: tämä sitrussuosikki kuuluu harvoihin hedelmiin, jotka ovat parhaimmillaan tammikuussa. Hyödynnä sen vastustuskykyä lisäävä C-vitamiini ja ilahduttava maku raastamalla kuorta keittoihin, lisäämällä lohkoja salaattiin ja koristelemalla jääkylmät Coca-Cola®-lasit kauniilla viipaleilla. 

 

2. Kananmunat

Nopeaa lohturuokaa. Kananmunat sopivat kaiken kanssa ja tarjoavat reilun annoksen proteiinia sekä mielialaa parantavia B- ja D-vitamiineja. Riko muna uunissa olevan pizzan päälle viisi minuuttia ennen paistoajan päättymistä tai tee uppomuna keiton tai salaatin koristeeksi. Lisää inspiraatiota voit hakea Instagramista tunnisteella #putaneggonit.

 

3. Pesto

Purkitettua kesää. Lusikallinen pestoa tuo välittömästi aurinkoista makua salaatteihin, keittoihin, voileipiin ja (tietenkin) pastaan. Muista vain tarkistaa ainesosat ennen kassalle menoa: jotta eloisan aurinkoinen maku olisi parhaimmillaan, ekstraneitsytoliiviöljyn ja tuoreen basilikan tulee olla listan alkupäässä. 

 

4. Pakastemarjat

Jos etsit maukkaita marjoja keskellä talvea, kurkkaa pakastimeen. Tuottajat pikapakastavat kesäiset herkut niiden ollessa parhaimmillaan, jotta kaikki hyvät ominaisuudet säilyisivät. Pyöräytä herkullinen aamiaissmoothie maidon tai mehun kanssa tehosekoittimessa tai sekoita sulatettuja marjoja jogurttiin tai puuroon.

 

5. Säilyketonnikala

Ihannetapauksessa keho saa tarvitsemansa D-vitamiinin auringosta, mutta tammikuussa se ei aina ole niin helppoa. Tonnikala ja muut rasvaiset kalat ovat mainioita luustoa vahvistavan D-vitamiinin lähteitä. Kokeile voileivissä, uuniperunoissa ja salaateissa.